• Om havspaddling

    Havspaddling är en rolig friluftsaktivitet med en uråldrig historia bakom sig. Det gör man med en speciell sorts båt som heter kajak. Kajak är en typ av kanot fast med sluten för och akter tillsammans med en sittbrunn. Sedan har den också vattentäta luckor där man kan förvara sina saker. Den uppfanns för mer än 4000 år sedan av inuit folket som jagade och fiskade i dom iskalla arktiska vattnen. Vattnet är så kallt att man lätt kan bli nedkyld och till och med dö av underkylning. Därför det är bokstavligen livsviktigt att vattnet inte kan tränga in i kajaken och nedblötta föraren. Dessutom när det är dåligt väder ute på havet måste man se till att kajaken inte översvämmas av stora vågor och kapsejsar. Ja, det låter lite farlig eller hur? Men dagens havspaddlare har en stor fördel, tack vare inuit-folket. Till skillnad från förut är havspaddling numera en uppskattad fritidsaktivitet som bara görs när det är säkert. Och naturligtvis tränar man mycket i en stor bassäng med hur man hanterar kajaken innan den framförs ut på havet. Det krävs en hel del utrustning för havspaddling.  Denne som inte har egen kajak kan hyra en. Men kajaken själv, med tillhörande dubbelbladig paddel, är bara början. Man behöver vattentätt kläder och plastpåsar för sina tillbehör. Och det är dessutom bra med ficklampa och visselpipa för nödsituationer. Och Första hjälpen-låda är nödvändig samtidigt som flytväst, även för erfarna kajakare. Ut på de öppet hav kan det bli så blåsig att kajaken kapsejsar. Havspaddling är bra träning för hela kroppen. Musklerna blir inte bara starkare men också mer effektiva.  Arm, rygg, skuldror och bröstmuskler används mycket mer effektivt   med havspaddling men också ben och bålmuskler. Man måste trycka med benen mot insidan av kajaken för att kunna få en bra ställning. För att styra kajaken måste nedre kroppen vrida sig fram och tillbaka. Man lutar mot vänster för att få kajaken att svänga höger och vice versa. Det engagerar buk-, höft och nedre ryggmusklerna. Samtidigt överbelastar man inte sina ledar lika mycket som med som med löpning och andra sorters motionering. Som förväntas får man kardiovaskulär träning av havspaddling. Hjärtat och lungorna funkar bättre helt enkelt.

    Inte bara bra träning

    Det finns många andra fördelar till havspaddling som till exempel frisk luft och sol, för att nämna bara några. Kroppen behöver solljus för att producera D-vitamin. Och havspaddling kan vara ett bra socialt tillfälle. Hela familjen förutom de minsta barnen, kan delta i havspaddling. Dessutom kan det vara ett alternativt sätt att utforska kustområden och skärgården.  Tar man med sig ett tält och andra campingutrustning, går det bra med övernattnings turer.  Jämfört med andra aktiviteter som att köra motorbåt, är havspaddling mycket mer avslappnande. Man får njuta av naturen på ett helt annat sätt  och utan motorljud.  Havspaddling kräver både bra kondition och bra koncentration och några kajakare anser att det är som att sitta och meditera. Men för denne som är tävlingsinriktat finns det olika hastighetstävlingar, slalom och t o m kajakpolo!

    Inte bara bra träning